GDPR

Mai multe informatii despre protectia datelor personale gasiti AICI

Sursa:Ziarul Financiar

15 octombrie 2013. Romania continua sa prezinte importante oportunitati de afaceri care vor fi dezvoltate in domenii precum agricultura sau comertul, astfel ca va urma un nou val de crestere, afirma italianul Antonio di Berardino, CEO al firmei Win Magazin, care detine centrele comerciale Winmarkt din 13 orase din tara.

Di Berardino considera ca strategia dura aplicata de FMI in Romania, care a impus reducerea deficitului bugetar sub nivelul de 3% si taierea salariilor in sectorul public cu 25%, precum si devalorizarea cursului si problemele de la nivel european, ce au dus la o injumatatire a sumelor de bani trimise in tara de romanii care lucreaza in strainatate, au determinat aceasta perioada de stagnare, “dar oportunitatile sunt inca aici”.

“Destinul acestei tari este sa aiba un nou val de crestere economica. Inclusiv in domeniul comertului sunt inca oportunitati imense, atat pe zona de imbracaminte si incaltaminte, cat si in sectorul accesoriilor sau bijuteriilor. Problemele din Europa sunt cele care determina in prezent stagnarea pietei locale. Daca in constructiile din Italia, spre exemplu, lucrurile sunt blocate, acest lucru se simte si in salariile romanilor care lucreaza acolo in acest sector , si, mai departe, si in banii trimisi de acestia in tara, care nu se mai vad in consum”, a declarant italianul.

Au cumparat in plin boom

Berardino lucreaza in Romania de aproape sase ani si a facut parte din echipa grupului Italian IGD care a preluat in aprilie 2008 pentru mai mult de 180 de milioane de euro 90% din reteaua Winmarkt de la grupul American NCH. NCH, companie condusa de Siminel Andrei, a pus intr-un pachet o serie de centre comerciale construite in vremea regimului comunist in orase precum Ploiesti, Valcea, Buzau, Tulcea sau Cluj-Napoca si a reusit sa le vanda cu putin timp inaintea crizei.

La momentul vanzarii, portofoliul Winmarkt genera venituri de aproximativ 19 milioane de euro pe an, iar in anul financiar 2012 firma Win Magazin a ajuns la un rulaj de circa 11,3 milioane de euro. Berardino afirma ca acest declin a provenit din trei surse: tendinta generala a pietei de reducere a chiriilor pe fondul scaderii consumului, atragerea in randul chiriasilor a unor retaileri mai mari, care ocupa suprafete mai extinse, dar platesc o chirie mai scazuta pe metru patrat, dar si din deprecierea leului in raport cu moneda europeana. In plus, gradul mediu de ocupare a portofoliului este in prezent de 88%, astfel ca mai exista loc de crestere.
Investitiile vor “atinge” toate proiectele

Pentru consolidarea portofoliului, italienii au alocat un buget de 12,5 milioane de euro pentru investitii in intervalul 2012-2015, timp in care “vor fi atinse” toate proiectele, primele pe lista de investitii fiind cele din Buzau (partial renovat), Ploiesti, Galati, Valcea si Piatra Neamt.

“In 2008 am preluat o firma ce era, din mai multe puncte de vedere, invechita, atat ca management si proceduri, cat si ca varsta in sine a cladirilor. Am intinerit echipa si am schimbat procedurile, iar in perioada 2010-2011 am realizat un parteneriat foarte important pentru noi cu cei de la Carrefour, care au in prezent opt magazine in centrele noastre si vor mai deschide doua, in Slatina, in noiembrie anul acesta, respectiv in Valcea, in februarie 2014”, afirma italianul.

Anul acesta, Winmarkt a semnat un prim contract si cu suedezii de la H&M, care au deschis un magazin la Buzau, iar parteneriatul dintre cele doua companii va continua cu o unitate H&M in proiectul Winmarkt din Galati, dar si cu alte deschideri. In prezent, cei mai importanti chiriasi din portofoliul Winmarkt dupa suprafata inchiriata sunt Carrefour (7,1%), Domo (5,4%), B&B (5,9%) si Leonardo (3,5%).
“Noi nu avem proiect in Bucuresti, care poate fi considerat “alta tara” fata de restul Romaniei. Portofoliul nostru se afla in orase medii si ar fi o greseala sa ne orientam catre chiriasi care se adreseaza clientilor cu o putere de cumparare ridicata. In proiectele noastre cautam chiriasi cu produse accesibile, precum Carrefour, drogerie markt sau H&M si, pas cu pas, vrem sa oferim si variante pentru petrecerea timpului liber, precum centre de fitness sau spatii de entertainment”, a mai spus Berardino.

Ploiestiul, cel mai competitiv oras

Orasul cu cea mai mare competitie pentru reteaua Winmarkt este, in prezent, Ploiestiul, unde in ultimul an au fost deschise doua noi mall-uri-Ploiesti Shopping City si Afi Palace Ploiesti, cu o suprafata cumulata de aproape 80.000 de metri patrati.

“Ploiestiul este orasul cu cea mai mare concurenta, iar pana la sfarsitul anului vom avea un competitor nou si in Galati. Cu toate acestea, noi avem un joc diferit. Nu concuram cu centrele comerciale regionale. Ne concentram pe zona centrala a oraselor si incercam aici sa avem o oferta buna pentru cei care pot ajunge pe jos la proiectele noastre.” Berardino recunoaste ca a pierdut “doi-trei chiriasi” dupa deschiderea noilor malluri din Ploiesti, dar pregateste atragerea unor noi ancore internationale, reabilitarea fatadei si crearea unui nou pod intre cladirile proiectului din centrul orasului, pentru imbunatatirea circulatiei intre magazine. Italianul spune totodata ca si noile proiecte din Ploiesti vor avea de confruntat o competitie importanta din partea mallului Baneasa Shopping City din nordul Capitalei, care, in special in zilele de weekend, isi atrage clienti din Prahova.

Chirii mai mici cu 30-35%
Berardino afirma ca fata de varful pietei din 2008, chiriile centrelor comerciale au scazut cu 30-35%, iar in prezent, in portofoliul pe care il administreaza, acestea variaza intre 8 si 12 euro/metro patrat lunar in cazul supermarketurilor, care platesc cele mai mici chirii, si pot ajunge la 30 de euro/metrul patrat pentru alte spatii de la parter.

Italianul spune ca IGD a cumparat Winmarkt in 2008 la un randament anual de circa 9%, in euro pe an, iar in prezent grupul este concentrat pe procesul de investitii in renovare si nu ia in calcul vanzarea portofoliului sau noi achizitii. In conditiile in care IGD a realizat achizitia din fonduri proprii, spre deosebire de majoritatea proprietarilor de malluri, care s-au dezvoltat prin credite, italienii nu simt presiunea bancilor, astfel ca pot sa isi gestioneze linistiti portofoliul. In conditiile in care noul val de crestere economica din Romania nu pare sa se inalte prea curand, timpul poate fi considerat o resursa importanta.